Iedere onderneming dient de dag van vandaag aanwezig te zijn in de digitale wereld. Velen beschikken dan ook over een eigen website al dan niet gecombineerd met een eigen Facebookpagina. Doch zijn veel ondernemingen zich niet ten volle bewust van de impact van hun website naar de buitenwereld toe. Uw website of Facebookpagina is uw uithangbord in onze hedendaagse maatschappij, u dient hier dan ook voldoende aandacht aan te besteden.
De FOD Economie is zich al langer bewust van het belang van de online aanwezigheid. Zij voeren dan ook steekproefsgewijs controles uit op websites van ondernemingen om te kijken als deze websites wel alle wettelijke verplichten naleven zoals ondermeer het vermelden van de noodzakelijke gegevens die verbonden zijn aan de onderneming. |
Wat zijn die verplichte vermeldingen dan?
De FOD Economie heeft het de ondernemer gemakkelijk gemaakt en een checklist online geplaatst om na te gaan welke informatie zeker op de website en Facebookpagina dienen te worden vermeld. Hieronder een beknopt overzicht:
NAAM
Verstop uw onderneming niet en vermeldt de volledige benaming van uw onderneming zoals deze staat ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Indien u geen ondernemingsnaam heeft vermeld dan uw volledige naam en voornaam.
ADRES
Mensen zouden graag uw onderneming kunnen terugvinden dus vermeldt uw officieel vestigingsadres. Koppel dit desnoods aan een Google Maps plug-in zodat men snel een routebeschrijving naar uw onderneming kan bekomen.
CONTACTGEGEVENS
Verberg het e-mailadres van uw onderneming niet en zet het in de kijker. Indien men gebruik maakt van een contactformulier is het aan te raden om uw e-mailadres alsnog te vermelden daar contactformulieren in sommige gevallen of op sommige apparaten niet naar behoren werken.
ONDERNEMINGSNUMMER
Vermeld het ondernemingsnummer van uw onderneming zoals deze staat ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Dit is de unieke code van uw onderneming.
TOEZICHTHOUDENDE AUTORITEIT
Indien men een vergunning nodig heeft voor het uitoefenen van het beroep dan dient men de toezichthoudende overheid te vermelden. Een mooi voorbeeld hiervan is het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV) die een oogje in het zeil houdt op vastgoedmakelaars.
GEREGLEMENTEERD BEROEP
Indien men een gereglementeerd beroep beoefent dient men de beroepsvereniging, de beroepstitel en een verwijzing naar de beroepsregels te maken.
BTW-NUMMER
Het btw-nummer is gelijk aan het ondernemingsnummer doch wordt voorafgegaan door de woorden “BTW BE”. Dit dient verplicht te worden vermeld als uw beroep onderworpen is aan btw.
GEDRAGSCODE
Indien men een gedragscode hanteert dan dient te eveneens te worden vermeld op de website en de Facebookpagina. Een mooi voorbeeld hiervan is het doen en laten in een fitnesscentrum. Men dient steeds een koppeling te maken naar de gedragscode.
Ik verkoop niets, moet ik dit alles dan wel vermelden?
Voorkomen is beter dan genezen. Bovenstaande regels staan wettelijk voorgeschreven en dienen dus door iedereen te worden nageleefd, ook door de vrij beroepers. Bovendien kan men beter te veel informatie dan te weinig geven daar dit ook vertrouwen schept naar de bezoeker van uw website. Een telefoon, e-mail of bezoek is snel gebeurd als men niet moet gaan grasduinen op uw website.
Ik verkoop producten online, dien ik nog bijkomende zaken te vermelden?
Indien u producten online verkoopt voorziet de FOD Economie nog een aantal bijkomende regels die strikt dienen te worden nageleefd te bescherming van de consument. We kunnen hierbij ondermeer denken aan een totale prijs van het product, de kenmerken van het product, de Algemene Voorwaarden, verzendingskosten, de wijze van betaling en levering, de bedenktermijn, klachtenformulier etc.
Wat als ik deze verplichte vermeldingen aan mijn laars lap?
De FOD Economie doet steekproeven. Als u een mail of brief ontvangt zal men u verzoeken het nodige te doen doch zal men u hier niet meteen zwaar voor gaan sanctioneren.
Waarom dien ik dit ook op mijn Facebookbedrijfspagina te plaatsen?
Facebook dient gezien te worden als een verlengstuk van uw website. Facebook op zich indexeert heel goed in de Google zoekresultaten wat er vaak voor zorgt dat potentiële klanten eerst uw Facebookpagina zullen tegenkomen in plaats van uw website. Uw Facebookpagina dient dan ook eveneens de nodige informatie, zoals hier staat beschreven, te bevatten of u dient er minstens naar te verwijzen op uw eigen website. Facebook is uiteraard geen doetje op dit vlak en heeft al ergere stormen getrotseerd. Facebook zal de beheerder van de Facebookpagina dan ook bij het handje houden en stap voor stap aantonen waar de nodige informatie ontbreekt op uw Facebookpagina.
Heeft u misschien nog bijkomende tips?
Zoals reeds eerder gesteld dient u uw website te zien als het uithangbord van uw onderneming. Het is dan ook aan te raden om de papierwinkel van uw onderneming dan ook te kopiëren naar uw digitale aanwezigheid. U hanteert Algemene Voorwaarden? Plaats deze Algemene Voorwaarden zichtbaar online. U hecht belang aan de verplichtingen die de GDPR u oplegt? Plaats ze in de kijker.
Op deze wijze voorkomt u discussie daar u niets tracht te verbergen en de bezoeker van uw website op voldoende wijze informeert. Uiteraard kunnen wij u daarin bijstaan en kan u bij ons terecht voor het opstellen of een opfrissing van Algemene Voorwaarden, Disclaimer, Privacyverklaring en een Cookieverklaring.
Nuttige links