Indien u van plan bent om personeel aan te werven in België, kan dat zowel via een Belgische (dochter)vennootschap als rechtstreeks via uw Nederlandse onderneming. Maar waar moet u allemaal rekening mee houden wanneer u een werknemer in dienst wenst te nemen in België? Dit is een veelgestelde vraag, vooral door buitenlandse ondernemingen zonder ervaring op de Belgische (arbeids)markt.
Om u op weg te helpen, hebben wij een overzicht opgesteld van de belangrijkste aspecten waarmee u rekening moet houden wanneer u een werknemer in België tewerkstelt. De focus ligt hierbij op een Nederlandse onderneming, die een werknemer in België in dienst wenst te nemen. Het overzicht behandelt o.a. de volgende aspecten:
1. Vennootschapsbelasting: heeft de tewerkstelling via een buitenlandse onderneming gevolgen voor die onderneming op het vlak van de vennootschapsbelasting?
2. Inkomstenbelasting: waar moet de werknemer inkomstenbelasting betalen op zijn salaris?
3. Sociale zekerheid: waar is de werknemer sociaal verzekerd en welke sociaalrechtelijke handelingen moeten gesteld worden alvorens een werknemer kan starten in België?
4. Arbeidsrecht: welke bijzonderheden kent het Belgisch arbeidsrecht, tijdens de tewerkstelling, maar ook bij de beëindiging van de arbeidsrelatie?
5. Verloning: wat kost een Belgische werknemer en hoe verloopt de verloning praktisch in België?
Dit zijn vragen waar ons kantoor dagdagelijks mee te maken krijgt. Vanzelfsprekend is het overzicht niet volledig, maar het geeft u wel een goed algemeen beeld van de tewerkstelling van personeel in België. Indien u verdere vragen heeft over bepaalde kwesties, kan u uiteraard steeds contact met ons opnemen voor verder advies. Wij kunnen uw onderneming immers van A tot Z begeleiden op vlak van arbeidsrecht en sociale zekerheid: van de bepaling van het bevoegde paritair comité, over het opstellen van een arbeidsovereenkomst en arbeidsreglement tot de begeleiding van een ontslag.