U heeft de knoop doorgehakt en besluit een onderneming op te starten. Nu stelt zich natuurlijk de vraag: een onderneming starten… hoe doe je dat? U heeft waarschijnlijk meer vragen dan antwoorden. Om u op weg te helpen, vindt u hieronder een stappenplan met de belangrijkste stappen die u moet doorlopen voor het opstarten van een onderneming. |
1. De gepaste ondernemingsvorm kiezen
Als startende onderneming zal u eerst in functie van uw toekomstige activiteit een afweging moeten maken tussen de verschillende ondernemingsvormen. Gaat u werken via een eenmanszaak of via een vennootschap? Indien u opteert voor de oprichting van een vennootschap, via welke vennootschapsvorm: bvba, nv, cvba, vzw, …?
Deze keuze is van groot belang. De regels m.b.t. de boekhouding die gevoerd dient te worden, het toepasselijk belastingstelsel, de manier van beleidsvoering en de verdeling van de aansprakelijkheid kunnen immers verschillen afhankelijk van de gekozen ondernemingsvorm. Zo zal u bijvoorbeeld in het kader van een eenmanszaak met uw volledig vermogen instaan voor de schulden van de onderneming. In het kader van een nv daarentegen zullen de schuldeisers van de onderneming in principe enkel een beroep kunnen doen op het vermogen van de vennootschap, dat losstaat van uw privévermogen.
Tot slot dient u ermee rekening te houden dat het vennootschapsrecht binnenkort grondig zal worden hervormd. Wij verwijzen hier naar onze eerdere nieuwsbrief: Krachtlijnen hervorming vennootschapsrecht.
2. Openen van een professionele zichtrekening
Elke onderneming in België moet een rekeningnummer hebben bij een Belgische financiële instelling. U dient bijgevolg een zichtrekening te openen op naam van de op te richten onderneming. Deze rekening is volledig gescheiden van uw privé-rekeningen en dient enkel te worden gebruikt voor verrichtingen in het kader van uw beroepsactiviteit. Dit rekeningnummer dient u dan ook, samen met uw handelsnaam, te vermelden op alle handelsdocumenten (facturen, brieven, …).
3. Oprichten van een vennootschap
Wanneer u heeft besloten om uw onderneming te ontplooien via een vennootschap, dient u vervolgens een vennootschap op te richten. Hiervoor dient u onder meer de volgende formaliteiten te vervullen:
- opstellen van een financieel plan
- aanvragen bankattest als bewijs dat het vereiste oprichtingskapitaal werd gestort
- opstellen van de statuten
- opstellen, registeren en openbaar maken van de oprichtingsakte
4. Inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen
Elke onderneming is verplicht zich in te schrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Deze inschrijving gebeurt bij een erkend ondernemingsloket. Dit loket verifieert of uw onderneming voldoet aan de gestelde vereisten en voert de gegevens in de KBO in. U ontvangt dan een uniek ondernemingsnummer, dat eveneens dienst zal doen als btw-nummer. Dit nummer dient u eveneens te vermelden op alle handelsdocumenten.
5. Activeren btw-nummer
Aangezien u in het kader van uw economische activiteit regelmatig goederen of diensten zal leveren, zal u in de meeste gevallen onder de btw-plicht vallen. Bijgevolg moet u uw ondernemingsnummer activeren als btw-nummer.
De activering van uw btw-nummer kan eveneens gebeuren bij het ondernemingsloket, waarbij u dient aan te geven voor welk btw-stelsel u opteert: het gewone btw-stelsel, het forfaitaire btw-stelsel, het vrijstellingsregime, …
6. Aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds
Als zelfstandige bent u onderworpen aan het sociaal statuut der zelfstandigen. Om die reden moet u zich aansluiten bij een sociaalverzekeringsfonds voor zelfstandigen. Dit dient te gebeuren voor de start van uw onderneming. U kan dit fonds vrij kiezen.
Indien u uw zelfstandige activiteit uitoefent onder vennootschapsvorm, dient u zowel uw vennootschap als uzelf aan te sluiten bij een sociaalverzekeringsfonds. Wat betreft de aansluiting van de vennootschap, kan dit nog gebeuren tot 90 dagen na de oprichting ervan.
7. Aansluiten bij een ziekenfonds
Als laatste bent u als zelfstandige verplicht u aan te sluiten bij een ziekenfonds. Ook dit fonds kan u vrij kiezen.
8. Sluit de nodige verzekeringen af
Aangezien u als zelfstandige onderworpen bent aan een aantal risico’s zoals brand, aansprakelijkheid, defecte machines, etc. raden wij u aan om ook eens stil te staan bij de mogelijkheden om uw bedrijf te verzekeren. Door het afsluiten van deze verzekeringen beschermt u zich immers tegen deze bedrijfsrisico’s. Sommige verzekeringen zijn bovendien wettelijk verplicht, zoals bv. de arbeidsongevallenverzekering indien u met personeel werkt.
Heeft u al deze stappen doorlopen? Dan bent u klaar om zaken te doen!
Wenst u meer informatie of hulp bij het opstarten van uw onderneming? Aarzel dan niet om ons te contacteren.